sunnuntai 27. joulukuuta 2015

Mun ratsastus historia osa 1

Eli mistä kaikki alkoi miksi aloitin ratsastuksen?  Enkä vaikka futista?  No minäpä kerron.  Eli murkku tuli meille vuonna 1999 ja siskoni syntyi vuonna 2000 eli murkku oli siskoni syntymäpäivä lahja. No sitten minä synnyin kaksi vuotta myöhemmin ja kun olin suunnilleen puolvuotias niin istuin ensimmäisen kerran elämäni aikana oikean ponin selässä ! Siitä se lähti aloin ratsastamaan murkulla talutuksessa kun täytin 1 tai 2 en muista tarkalleen.  Kunnolla aloin harrastamaan vasta 5-vuotiaana koska silloin ymmärsin paremmin asioita. Kun opettelin ratsastamaan ilman talutusta (ratsastin aina pellolla tai pihalla koska kenttä tuli meille vasta 2014 kesällä) menin murkulla pellolla ja se aina pukitti ja mä tipuin ja itkin ja sit uudestaan selkään ja sama juttu(ps. oon ite kouluttanu murkun tai auttoi siinä meidän yks tuttu) Murkku kun tuli meille niin se oli 12 vuotta ori joten sillä on jäänyt orimaisia piirteitä esim. Kaulaan ja vähän luonteeseen mutta on rauhoittunut. Murkku piti ruunata koska Allu tuli vuonna 2012! Ennen kuin allu tuli opin ratsastamaan murkulla kunnolla kun ikää kin tuli lisää ja minua käytiin opettamassa kotona (tutut) ja kävin ratsastuskoulussa paljon. Sitten tuli allu ja aloin harrastamaan kunnolla tosissani. Menimme 2013 vuonna kesällä maastossa kiitolaukkaa kotiinpäin ja poni oli kokoajan hanskassa. Olin itse siis kevyessä istunnassa. Ja vieläkin menen allulla kun olen kohta liian iso murkulle. .. Vuonna 2012 aloitin myös käymään hepolan ratsastus koulussa ja käyn edelleen. Olen saanut hyvää opetusta siellä! Ensimmäisen tuntini siellä (menin alkeistunnille) entisellä ravurilla nimittäin kiksulla! Se oli kivaa! Ja siitä se lähti taipaleeni hepolassa! Poneja ja heppoja tuli ja meni (kävin leireillä paljon (2013 lasten , 2014 nuorten ja nyt 2015 rallileirillä)ja sitten tuli elämääni ihan erityinen hevonen torres. Mieleni  kirkastui ja maailmani mullistui rakastuin torrekseen ( torres on siis suomenhevonen ) se ei ollut kummoinen ratsu mutta tykkäsin siitä eniten. 2015 leirillä hyppäsin sillä (torreksella) isompia esteitä kuin kukaan muu aiemmin! Menin 70 cm rataa ja yksittäisenä 80 cm! Torres oli aika kömpelö silloin ja unohtui katselemaan maisemia :D Hepolassa käyn vieläkin ja saatan ottaa sieltä yhden ponin vuokralle eli kävisin tallilla kerran viikossa ratsastamassa ja hoitamassa sitä, 1kk ajan. Viime kesänä aloitin allun kanssa koulu/este valmennuksen. Nyt pidetään taukoa siitä ja niin. Allulla menen pääasiassa kouluratsastusta ja murkulla esteitä  ( 70 cm ristikkoo,  65 cm pystyy) ja muutamissa tallin kisoissa olen käynyt ja yhdissä kouluratsastuskilpailuissa jolle ponin kanssa ja ne meni päin seiniä. En kerro niistä enempää. Kertokaa mitä piditte tälläisestä vähän erilaisesta postauksesta. Idean sain kaveriltani aadalta hänen blogi on : sepekiksu.blogspot.com 

1 kommentti: